نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7851
-
الف
+

سفری به طبیعت زیبای «بلخاب» در افغانستان+تصاویر

در این گزارش با «بلخاب» یکی از ولسوالی های بکر و زیبای ولایت سرپل بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، «بلخاب » یکی از مناطق زیبا و سرسبز ولایت سرپل در افغانستان می‌باشد که در فصل‌های بهار الی اواسط خزان طبیعتی بکر و خوشایند دارد.

این ولسوالی از جنوب با ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان، از شرق به ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان از غرب به چیراس و از شمال به ولسوالی‌های زارع ولایت بلخ و ولسوالی سانچارک ولایت سرپل هم سرحد است.

مرکز ولسوالی بلخاب «ترخوج» نام دارد که در تلاقی سه دره ترخوج، بلخاب بالا و بلخاب پایین قرار دارد، از قریه‌های موجود در این ولسوالی می‌توان به قریه پیرغوله اشاره کرد که دارای دره‌های مملو از درخت و جنگل و پوشش گیاهی فوق‌العاده با رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و چشمه‌های فراوان است.

اگر چه زمستان در این منطقه سرد و سخت است، باید در نظر داشت که قابلیت‌های گفته شده این ولسوالی و بخصوص قریه پیرغوله می‌تواند مکان فوق‌العاده‌ای برای جذب توریست و گردشگر به ‌شمار آید.

بلخاب دارای سه دره بزرگ است که در هر سه دره آبی فراوانی وجود دارد. علاوه بر بند امیر از این منطقه آب‌های بسیاری، در دره بلخاب گرد آمده و رودخانه‌ای دارای آب شیرین، زلال و همواره جاری به طولی تقریباً ۳۵۰ کیلومتر را تشکیل می‌دهد که در نهایت با آبیاری صدها منطقه، در ورودی مزار شریف به هجده نهر تقسیم شده و به بلخ باستان و نواحی اطراف آن منتهی می‌شود.

در هر دره این ولسوالی سرسبز چند فواره آبشار وجود دارد. زیبایی و جذابیت هر آبشار، در کنار طراوت، شادابی و سرسبزی چهار طرف، صدای شَرشَر روح انگیز آب، درحالی که هوای محیط دور و بر آن صاف، سالم و معتدل است، بیش از هرچیز دیگری به اهمیت و جذابیت این اماکن دیدنی می‌افزاید.

دره‌های بلخاب، آب فراوان، شیرین و زلال دارند که نا هماهنگ بودن ارتفاع سطح دره سبب ایجاد آبشارهای مختلف و پدید آیی صدای آب میگردد، در برخی مناطق این صدا تا صدها متر دورتر هم شنیده می‌شود.

بلخاب در حال حاضر منطقه‌ای دور افتاده و کوهستانی است که هیچ توجهی بالای مناظر دیدنی و تفریحی آن نشده است.

تاهنوز کدام اقدامی برای معرفی و مشخص کردن ساحات تفریحی، دیدنی و تاریخی این ولسوالی انجام نشده و کمتر تلاشی برای جذب گردشگر صورت گرفته است.

از سوی دیگر در چند سال اخیر جنگ، ناامنی، جولان دهی و باج گیری افراد مسلح بیش از هر چیز دیگر سبب تخریش روان مردم این منطقه می‌گردد که این امر به نوبه خود سبب از بین رفتن هرگونه زمینه تفریح و سیاحت خواهد شد.

در شرایط نا امنی، نه تنها هیچ گردشگر بیرونی به بلخاب آمده نمی‌تواند که حتی مردم محل نیز نخواهند توانست به دیدن مناظر زیبا در قریه خود بروند.

اما اگر روزی شرایط تغییر کند، امنیت دوباره به افغانستان، بخصوص بلخاب بازگردد، مردم با خاطری آرام به فکر کار و زندگی خود شوند؛ مناظر طبیعی و زیبای بلخاب استعداد جذب ده‌ها هزار سیاح و گردشگر محلی و بیرونی را در طول سال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با «قلعه نای» بزرگترین محبس غزنویان در افغانستان

م ح

نظر شما
ارسال نظر